Sunday, April 11, 2010

DOSA & PAHALA


DOSA & PAHALA

Dengan nama Allah , 99 semuanya

Ku mulai dengan redhoNya

Sebuah Tazkirah….menjengok tingkap,merenung2 bulan sabit

Dosa dan pahala sudah cukup jelas pada kita . Itu pun bukan semua yang tahu . Yang tahu pun kekadang buat tak tahu . Dia balas saja , yang datang tu melintang ke membujur ke . Pada mereka sama saja . Mereka pandang mudah . Sapa nampak dosa , sapa nampak pahala . Tak dak apa benda pun . Selamba saja , otak dah jadi pinang kotai . Keras , payah nak di kerkah , dah jadi macam batu . huuh-huuh-huuh . Kena di kacik-kacik ,kemudian di bubuh dalam gobek , ditumbuk-tumbuk baru jadi lumat . Jadi serbok halus dan lait . Baru boleh dikunyah . Kotainya pun hilang . Itulah upahan kepada orang yang keras kepala . Di belasah dengan hebatnya dalam gobek . Janganlah kita keras kepala dgn hukum Allah. Ambil tahu tentang perintah Allah , then ikut apa yang disuruh dan tinggal kan apa yang di larang . Jangan bantah , jangan degil , jangan sekali-kali .



Macam mana pula yang makruh ? Jangan pandang ringan juga benda2 yang makruh . Walaupun buat benda2 makroh tak berdosa , tapi meninggalkan dapat juga pahala . Yalah kita masih makan bawang , petai ,belacan dan beratus lagi yang makroh. Makan lah tak per , tapi kita mesti pandai memproses benda tu supaya hilang kategori makrohnya . Apa perlu kita buat ? Senang jer , mudah jer . Gunakan api . Dibakarnya ataupun dimasaknya. Apabila kena api hilanglah makrohnya . Hilang makroh pada petai apabila dibakarnya , di gorengnya buat sambal bilis . Begitu juga belacan , bakarkan dulu , lepas baru tenyeh dalam sambal . Begitulah kaedah seterusnya. Mudahkan ? Ngapa tak cuba , mari kita jadi orang2 yang bijak . Kita ada otak , kita gilapkan otak kita . Lepas tu kita tak kan mudah tertipu . Sebab syaitan sentiasa ada di sekeliling kita untuk menipu anak-cucu Tok Adam . Syaitan dah berikrar dgn Allah untuk menipu . AWAS GANGGUAN SYAITAN .



Kita pohonkan keredhoan dari Allah.Mari kita sama2 beristigfar , mudah2an diampunkan segala dosa kita.......Amin.

3 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum Ayhanda

dosa tidak nampak
pahala tidak nampak
apa itu dosa
apa itu pahala
pada yg jahil,
mereka tak kesah bab ini

Wassalam

S said...

m,
ayah n mak,
Islam itu sangat indah.
terpulang kepada makhluk,
Rasulullah adalah contoh terbaik.

Atikah said...

Salam Ayah,

Astarfurullahhal a'zim.... moga Allah mengampunkan dosa kita semua....

TQSM ayah...