Sunday, April 4, 2010

SIAPA KITA SEBENARNYA ?


SIAPA KITA SEBENARNYA ?
Dengan nama Allah,99 semuanya



Dari segi ‘inti’nya manusia adalah sama.Dulu ,kini dan selamanya.Tak dak bezanya.Manusia berbeza dari komponen tanah yang diwarisinya.Bahan tanah yang dimakannya.Jagalah makanan kerana ia akan mempengaruhi diri manusia.Manusia akan celaka kerana makanan yang di makannya.Manusia tetap manusia,tapi manusia yang celaka tetap celaka juga.

Dulu ada manusia baik,sekarang pun ada. Dulu ada manusia jahat,sekarang pun ada.Dulu ada manusia menjadi syaitan,sekarang pun ada.Malah lagi banyak dari dulu.Dan selama2nya akan begitulah jadinya.Dan pabila sampai ke akhirnya manusia akan jadi lebih dahsyat dari binatang.Manusia berperibadikan binatang..Sebelum the big bang pengundi dunia ini adalah sedarjat binatang.Yang beragama dah lebih dulu ditiup oleh angin lembut dan mematikan keseluruhannya.Yang tinggal adalah berakhlak haprak.Memuaskan hawa nafsu sewenang2nya.

Yang jahat daging mukanya tebal.Tak ambik hairan.Tak tau malu.Katakan apa saja depa tak kisah.Haram dan halal depa sapu.Macam binatang juga.Biar pun dok kendong berbagai2 kerja jahat,depa jenis ini tak rasa bersalah.Sebab daging muka tebai.Tak terasa sikit pun.Nak malu jauh sekali.Bahkan megah pula tu .Bukan saja yang muda2,yang tua2 dah nak masok kubur pun sama.Masing2 pula nak jadi yang ternama.Nak jadi penyelamat masyarakat konon.



Dahsyat sungguh manusia.Yang baik dan bersih tersisih di dunia ini.Mereka dapat ganjaran di akhirat.Surga mereka lebih luas dari alam dan seisinya.Senang lenanglah mereka di sana abadan-abada.Pengundi neraka terpaksa berhimpit2 dan bergelut dengan pelbagai azab yang pedih.Dulu mereka tamak dengan dunia yang sedikit dan sementara.Dulu mereka menguasai dunia sewenang2nya.Bila sampai ke sini baru nampak perbezaan manusia.Manusia dah tak sama lagi.Ada manusia beruntung.Ada manusia yang rugi.

4 comments:

S said...

salam ayah n mak,

terima kasih kerana memperingatkan.

Rozali said...

Assalamualaikum Ayahanda

mohon doa kepada Allah
moga jauhi kita drp perkara2 yg berperabgai kebinatangan

Wassalam

Ayah Zain said...

Salam Ayahanda,

aduh, macam ada yang terkena kat az ni. Ma kasih atas ingatan semoga Allah memberkati ayahanda dan ayzahzain juga.

Ummi Humaira said...

salam ayahanda...

mudah2an generasi anak2 n cucu kita akan dtg tpelihara drpd semua yg mungkar..