Tuesday, April 27, 2010

PERLU SANGAT PEMIMPIN BERAMANAH

PERLU SANGAT2 PEMIMPIN BERAMANAH


Dengan nama Allah , 99 semuanya


Terlajak langkah boleh gostan

Nabi saw dengan sifat amanahnya ,dan semua Nabi diberi amanah telah membawa kita beragama sampai ke hari ini.Kita kata kita sayangkan Nabi,tapi suruhan nabi kita punahkan .Kita merayakan Maulid Nabi,Kita rayakan Maal Hijrah , tapi adakah kita endahkan suruhan dan larangannya.Hidup lebih dari 60 tahun,6 hadis pun tak boleh dihafal.Sepatutnya dah hidup 40 tahun,dah boleh hafal Hadis 40.Mandi junud baru belajar bila nak kawin.Doa makan murid pasti lebih pintar dari neneknya.Bukan apa nak menegur saja.Dah kakinya sebelah dalam kubur masih lagi tak menutup aurat.
Nabi saw dikenali sejak kecil sebagai Al-amin , kerana dia beramanah.Dia dipercayai oleh orang arab dan juga musyrikin Mekah. Abu Jahal,Abu Lahab percaya tentang Al-amin . Di zaman dulu orang2 arab tinggalkan duit pada Nabi saw ,kalau mereka nak berhijrah jauh2 ke Syam atau Madinah.Kerana masa tu tak dak bank .Dan Nabi saw akan serah kembali wang mereka bila pulang.Mereka tak tinggalkan wang dekat Abu Jahal atau Abu Lahab , walaupun mereka adalah JKKK Mekah.Mereka tak percaya pada Abu Jahal/Abu Lahab. Mereka bimbang bila balik nanti duit simpanan mereka menjadi abu.Sejauh manakah peminpin2 kita beramanah ?
salam from srengenge

2 comments:

YB said...

Salam ayahanda,

Dua perkara yg sukar manusia nak mengimankannya. Duit dan perempuan. Tengok kpd pemimpin kita la ni, macam tak da harapan.

Ayah Zain said...

Salam ayahanda,

lama anakanda tak datang ziarah sejak menjak dua ni, bz sketlah. Semoga ayahanda sentiasa sihat dan berada dalam perlindingan Allah.

tadi anakanda sempat bermuzakarah dengan sorang ustaz bercerita tentang takwa. Takutnya