Thursday, April 1, 2010

ORANG DI MANUSIAKAN,MANUSIA DI UPGRADEKAN


ORANG DI MANUSIAKAN,MANUSIA DI UPGRADEKAN

Dengan nama Allah,99 semuanya

Hari ini iklim negara ku dah jadi tak menentu.Kekadang aku naik bengong dan membuat aku menyumpah2 tak tentu pasal.Sebenarnya di umur tua ku,aku nak hidup bersenang linang memikirkan kebesaran Allah,beribadat dalam baki sisa hidup ku . Tetapi kerana episod2 yang cukup jijik berlaku ,aku tak dapat berdiam diri dan membiarkan begitu saja berlalu.


Untuk menjaga iman ku supaya tak tergugat,aku perlu menunjukkan rasa benci ku terhadap apa yang berlaku kini. Aku menyumpah2 bukan kepada angin dan awan .Bukan kepada lembu dan kerbau.Bukan kepada cacing dan cicak.Bukan kepada taik dan kencing . Aku sumpah kepada orang yang bukan manusia.Orang yang dah hilang kemanusiaannya.Orang yang mempunyai nilai kehaiwanan.Nilai kebinatangan.Nilai yang binatang sendiri tak mau kannya , kalau dia diberi kepala otak macam orang.


Dunia didiami oleh banyak orang,tapi telah kurang manusianya.Nilai orang kini dah setaraf lembu kerbau di padang.Sedikit sangat yang bernama manusia.Sedikit sangat mempunyai budi-luhur.Sedikit sangat mempunyai rasa simpati dan kasih-sayang.Banyak sangat yang haprak.Banyak sangat yang tamak.Banyak sangat yang haloba,gila kuasa ,pembohong ,zalim,tak kenal Allah,tak kenal Nabi.Banyak tak belajar dari Al-quran.Banyak tak kenal hadis. Banyak tak hormat ulamak.Banyak yang ego tinggi melangit..Mungkin pun dah sampai ke kubur menunggu tuannya di tanam bila dah mampuih. Tunggulah wahai ego , tuan mu rasa tak akan mampuih. Dia masih bermaharajalela di bumi ini,berkeliaran seperti langsuyar,menghisap darah di mana saja dan di mana juga pada ketika mana yang memberi ruang kepadanya merobek dan merogol siapa saja mangsanya.


BUATLAH SESUKA HATI MU WAHAI ORANG , CUMA DI DUNIA INI SAJA YANG KAU BOLEH MEMBUAT DOSA . LAZATNYA DOSA DI DUNIA , TAPI PEDIHNYA TAK TERKIRA DI AKHIRAT NANTI.......jadilah manusia supaya diri tak tersia-sia.

WALLAHUAKLAM

5 comments:

S said...

salam,
ayah n mak,

tahap paling tinggi dalam kategori manusia adalah Insan.

smoga kita dapat mencapai tahap insan yng paling tinggi disisi Allah.

Atikah said...

Salam Ayah n mak,

Manusia akhir zaman itulah lagaknya...

Moga kita semua mencapai tahap insan paling tinggi di sisi Allah... sebagaimana kata mama AS... amin...

YB said...

Salam ayahanda

Kalau hidup untuk makan, makan untuk kenyang, begitulah jadinya. Sepatutnya makan utk hidup, hidup untuk mencari bekalan akhirat.

eidam said...

Salam Cikgu;
Insan kalau diertikan adalah pelupa. Tapi ingat apa yang terjadi sekarang bakal mencari nahas... sebab bala bukan untuk segolongan... semuanya akan terkena... Ya ALLAH jauhkan kami dari azabMu

Azima said...

Salam Ayahanda,

Mereka2 itu sudah hilang nilai kemanusian dlm diri..hebat n kaya didunia yang sementara ini dikejar..mereka lupa akan hari pembalasan..

Semoga kita tidak tergolong dlm golongan tersebut..Akhirat yang kita kejarkan.InsyaAllah.

Semoga Allah memelihara kesihatan ayah & mak dan semua adik2 di sana.AMIN