Thursday, April 22, 2010

SEMAKIN JAUH,SEKIAN DEKAT

SEMAKIN JAUH DAN SEKIAN DEKAT

Dengan nama Allah , 99 semuanya

Asal kita dari Adam bukannya dari berok makye.
Bermula dari setitik mani yang hina.
Diberi hidup seketika sebagai transit ke alam baka.Mengikut perkiraan sejak Nabi Adam as baru saja 7,500 tahun.Mengikut perkiraan juga baru saja seminggu atas kadar seribu tahun sama dengan sehari di akhirat.Dan dalam masa seminggu ini banyak peristiwa besar berlaku sebelum sampainya kiamat.Itulah masa , ia berbeza dari satu tahap kesatu tahap.Dan Allah memperingatkan kita supaya pandai menjaga masa. Allah bersumpah dengan masa.Dan kita masih tak dapat memahami masa di akhirat yang abadan-abada.Itulah kompleksnya masa.Ada yang bergerak terlalu pantas dan juga terlalu slow.Ada wali2 Allah boleh menguasai masa.Boleh dipantaskan dan dislowkan.Bagi kita masa kita berpandukan 24 jam sehari.Itu saja yang kita pahami.Yang pantas2 dan yang slow-slow otak kita tak dapat nak tafsirkan.Kita masih lagi buntu.Masa itu ada berbagai2.Nabi bermikraj dulu pun dalam masa yang cukup kompleks , ada yang tak memepercayai…….nauzubillah
Demi masa kita semakin jauh dari zaman nabi kita saw.Demi masa kita semakin dekat dengan lubang kubur.Demi masa kita akan bertemu dengan maut.Mati itu sudah pasti.Tapi mengapa manusia ni mengarut sangat ? Seperti lembu dicucuk hidong , kita tak pernah belajar dari masa2 yang berlalu.Lessons never learned.Kita jadi manusia bangang.Semasa jemaah haji berwukuf di Arafah kita bersenang lenang dengan majlis penutup monsoon-cup.Itu peristiwa tahun lepas. Berlaku pula di negeri bestari islam hadhari.Masyaallah.Itulah kita masih bangang dan membangangkan.


Kini di Hulu Selangor ber khekeng-khekeng menari dalam kekalutan.Manusia ni cukup mudah di tipu.Macam lalang ditiup angin.Lapar macam ereng dah lama tak bertemu bangkai.Aku tak yakin dengan pilihanraya boleh membangunkan masyarakat.Tak yakin dengan ketelusannya.Aku tak yakin dengan demokrasi yang ada sekarang ni.Kalau pilihanraya dan demokrasi ni benar,dah lama kita bersatu,dah lama kita maju,dah lama kita matang,dah lama dah.Tapi cuba tengok masing2 kebudak2kan , masih childish.


SALAM DARI SRENGENGE

4 comments:

مسافر_اسلام said...

Salam ayahda, bagus perigatan pagi2 ini. memang menusuk hati jantung limpa dan paru2 terus sampai ke otas utk akal tafsirkan. Iman yang kuat membuatkan seseorang itu yakin akan janji2 Allah, dan igat pada hari akhirat.

Sama-sama la kita igat mengigati.
Salam

Rozali said...

Assalamualaikum Ayahanda

saya tetap menyalahkan rakyat yg tidak fikir panjang untuk memilih peminpin

Wassalam

Atikah said...

Salam ayahanda,
satu peringatan yang bagus...

Moga ayah n mak sihat sejahtera hedaknya... sampaikan salam rindu pada mak....

razalisuriyani said...

Salam Ayahanda...memang tepat luahan rasa tuuu....ramai yg masih dlm kelalaian dunia...