Thursday, April 29, 2010

MARUAH MELAYU TERGADAI


MARUAH KITA TERGADAI


Denga nama Allah , 99 semuanya.

Aku nampak berbagai taik dan najis menyelimuti bangsa ku.Tak sedar2 .Bukan saja yang bodoh2 ,tapi cerdik-pandai yang membenihkan unsur2 negatif .Hilang habeh kemanusiaan .Benar seperti kata malaikat apabila mengadukan kepada Allah bahawa manusia akan membawa kerosakan di bumi.


Mengkeji,mencela,menghina menjadi2 sesama sebangsa dan seagama..Cukup aib aku tengok semasa di Hulu Selangor.Diaibkan di depan bangsa lain dan agama lain.Bukankah hudoh itu namanya ? Walhal agama mendidik kita menutup keaiban orang.Aku tabek pada Zaid kerana berani bertaubat.Insyaallah ,Allah akan mengampuninya.


Tunggeng tebalik kalau kita banding dengan para sahabat dulu.Keaiban para sahabat dulu tak pernah diungkit2.Saiyidina Umar tak pernah dipersoalkan tentang masa lampaunya.Tapi orang kita syok menjual nama orang.Syabas juga pada Zaid tak mendedahkan nama2 sahabatnya dulu yang juga duduk semeja dengan botol dan masih belum bertaubat.Biarkan mereka.Kita tutup aib orang,Allah akan tutup aib kita.


Salam dari srengenge.

2 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum Ayahanda

mereka tidak sedar kpd orang yg pernah pegang jawatan yg mereka peganggang sekarang, dihina malah mereka sendiri pun pernah hina huja

Wassalam

Syiraz Asfahan said...

Salam ayahanda...

Jayyid atas cetusan ayahanda..

kemampuan melupakan hal-hal yang tidak disenangi adalah satu nikmat..
mengingati nikmat-nikmat adalah kebaikan...
dan tidak menghitung kesilapan orang lain adalah satu keutamaan.

mendedah keaiban orang lain adalah kufur nikmat!!

na'uzubillahiminzaalik...