Wednesday, April 14, 2010

WARGA SENIOR...........PART THREE


PART THREE
WARGA SENIOR….satu krisis yang akan dilalui oleh semua yang lambat matinya.

Dengan nama Allah , 99 semuanya
Redholah dengan umur kami Ya Rabbi

Apa depa buat untuk orang senior ? Kami tak perlu semua itu , tapi kami hanya mau sejahteraan hidup . We need the society be more caring towards everybody . More caring towards university students . Give them scholarships and don’t burden them with HUTANG…..hutang PTPTN . Ini selepas graduate depa dah menanggung hutang berpuluh ribu ringgit . What a stupid idea . Dari kacamata aku , it is stupid . Tak dak bapak yang suruh anaknya bayar segala duit pembelaan , duit susu , duit nasi ,duit makan pakainya . What a stupid father . Mere STUPID .


Zaman penjajah dulu aku mengaji dapat scholarship . Dapat masuk Special Malay Class aku dapat scholarship masa itu . Masih di primary school dah ada scholarship . Federal-Minor Scholarship , namanya . Sebulan 45 ringgit di masa tu . Kalau kali dengan 10 ,sama juga dengan 450 RM sekarang ni .British lebih bijak beri scholarship.Kalau tidak aku pun tak bersekolah.Aku jadi orang bodoh sekarang ni.Tua melarat dok hisap rokok daun kemut-kemut. Dah masuk lebih 50 tahun merdeka ,dan Negara dah kaya dengan petroleum , benda tu (scholarship) dah tak dak . Bahkan baru ni orang ramai kompelen pasai yuran di sekolah tinggi sangat .


I am wandering who is managing the country . The British had long ago left the country . The communist had surrendered . We were under sovereign rules for more than 450 years . It started since 1511 ,when the Portuguese conquered Malacca . Everywhere are eye-sores . As time goes by , there will be more ……more………and more . Ni cerita APCO pula.Dok heboh pula isreal menceroboh.What happen la ? What is ‘the because’ ?.Aku ingat lebih baik aku berenti seketika , banyak lagi aku akan cakap , selagi aku boleh bercakap . Dan kalau tak boleh bercakap pun aku ada PC dan aku terus bercakap kalau pun aku jadi seorang tua bisu . A dump senior citizen , walaupun aku jadi a deft senior citizen .Hello dunia , we are in the same boat . Remember we are of the same origin . Asal aku juga dari tanah . Bye and the best of luck .It is a tragedy if you forget Allah .


Tammat sudah rengetan aku,kalau baik buatlah teladan.Kalau tidak terajang saja ke dalam hutan.Atau humbankan ke laut yang dalam.

TAMMAT

11 comments:

YB said...

Salam ayahanda

Sokong 3x. Dulu org belajar, kat maktab, poli, U, sijil, diploma, ijazah dapat biasiswa. Pemimpinnya bertanggung jawab terhadap rakyatnya. Wlp parti depa sama dgn pemimpin la ni tapi perangai depa tak sama.

APCO, memanglah tak ada org israil semua rakyat tempatan cuma 1 sja rakyat india. Depa ni macam memelihara harimau. Nampak baik macam kucing jer. Kalau kita tidur boleh caya ker dia nak jaga kita. Tak kan nak berjaga memanjang. Macam tak ada produk lain.

Dah lebih lebih pulak kat sini...sorry ayahanda, sebab bukan marah tapi geram

ijoi said...

Salam ayahanda

I like your writing very much. I totally agree with u. Org besaq tu don't know what a situation org miskin in. They ignored ...

mosabit said...

AKU PUN SETUJU DENGAN BRO PUNYA PANDANGAN 300 % ....

mintak izin dulu anak cucu nak cilok artikel ni buat hebahan kat surau kampongku....

bila nak pilihanraya kecik ker besar ker... ini malaon akan tabur janji....
macam malaon ni nakkan anak dara orang...maka dikatakan lah :
" pakcik , kalau saya kawin dengan anak pakcik, saya akan beri dia pakai..makan.. ...minum...pad..katil..kalau dia beranak anak dia saya akan jaga...beri susu..papmpers....pakaian ......"

kah kah kah kah kah kah ....

Anonymous said...

"Salam tuan,
They say the seven ages of "oghang besaq" are :
spills
drills
thrills
bills
ills
pills
Wills
"You look good in your new logo."

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

salam anaknda YB,

Terima kasih di atas geram anaknda tu.

Wassalam.

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

salam ijoi,

macam mana keputusan peperiksaan 2 puteri anaknada tu ?

Terlamabat nak tanya.Moga mereka berjaya.

Wassalam.

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

salam mosabit,

Terima kasih kerana bertandang ke laman web ayah.

Kita memang tak dapat bertahan dengan tipu-helah depa.

Wassalam.

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

salam Pak lah (anonymous),

Thank you brother,bila nak mula buka blog.We like to share with your ideas.

Salam to both of you.

ijoi said...

Salam Ayahanda

Sorang dpt 7A1B. Sekarang form 4 kat Ibrahim School, sekolah ayahanda dulu2.
Sorang lagi 7A3B, tunggu matrik. Minta juga Univ. Tengoklah mana yg dia nak p

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

salam ijoi,

Tahniah dari ayah.
Moga mereka berjaya,insyaallah.

Wassalam.

ijoi said...

Salam ayahanda

Tk ayah. Salam kat mak