Sunday, April 18, 2010

INI PERKARA TAK SYOK BAGI AKU


INI PERKARA TAK SYOK BAGI AKU
(Ku berikan nafas baru,dari artikal lama)

Dengan nama Allah , 99 semuanya
Piliharaya datang lagi dan lagi.Masih berasa terngiang-ngiang di cuping telinga aku dalam pilihanraya yang dulu.Ada rasa pedih,ada berasa meluat.Macam menggadaikan maruah.Hilang gentleman,hilang harga diri.Apabila semangat tu berapi2 macam2 yang tak terduga dapat dilihat.Dari bawah sampai keatas.Dari yang bodoh2 sampai yang cerdik2.Ada pernah belajar di menara gading.Bagi aku sebagai orang tua,berpolitik macam ni cukup koman sepana.Rasa keagamaan tak langsung terjelma.Masing2 nak jadi kalifah di bumi. Berebut2 macam budak2 bermain biji getah di zaman ku kecil dulu.Hilang taraf kedewasaan.Hilang taraf kemanusiaan.
Dulu taraf kalifah, Allah tawarkan kepada makhluk2 lain.Semua menolak untuk mentadbir dunia ini.Akhirnya manusia menerima tawaran ini.Oleh itu sampai hari ni manusia masing2 berebut2 nak jadi wakil.Nak jadi exco.Nak jadi menteri.Nak jadi perdana menteri.Dan nak jadi yang lain2nya.Biar punah-ranah berebut2 di mana saja diatas muka alam ini.Sanggup berpolitik wang,sanggup tonjol diri.,sanggup menipu,malah sanggup 'bunuh-membunuh', sanggup masuk bakul.Sanggup fitnah-memfitnah,malah sanggup membelakangkan agama.Yang semua itu akan mengheretkan mereka ke neraka….nauzubillah.
Dalam sesama parti pun berebut . Jelas ternampak dalam pemilihan ameno.Di gunakan sedaya-upaya menjatuh lawan.Hasrat menang tinggi melangit.Ada daya ‘if you cannot convince them,confused them’.Untuk menjadi khalifah rujuklah Al-quran.Are those who know , equal to those who know not ? Itu penjelasan Al-quran.
Kini rehat sebentar di Hulu Selangor.Teringat ku kat Kampong Sungai Choh dekat Rawang.Dulu kampong ni cukup indah,entah ada ka tak lagi.Ditelan oleh pembangunan.Dengan Bukit Beruntung dan Beringin valley dan Serendah resort.Kawasan ni kini beraya pilihanraya lah.Kita boleh lihat sekali lagi dajjal-mendajjal berlaku di sebuah negeri .Turut menggelumang dalam najis ialah seluruh rakyat Malaysia.Serangan ke atas ke bawah ke kiri ke kanan kedepan dan ke belakang.Awas Syaitan cukup pintar menggoda.Cukup cekap menabur minat ke jalan mungkar.Inilah perkara yang tak syok bagi aku.Aku syok apa yang Nabi s.a.w syok.


Sapa tinggal kat Rawang, boleh cerita sikit pasai Sungai Choh.1965 tarikh akhir bersama Sungai Choh.

2 comments:

Ayah Zain said...

Salam Ayahanda,

udah bagitu sifat manusia yang lupa asal usul kejadiannya.Syaitan pula datang drpd depan, belakang, kiri dan kanan manusia menggoda manusia.

Rozali said...

Assalamualaikum Ayahanda

biarkan pemimpin yg telah hanyut
bergelumang dengan syaitan yg telah berjanji depan Allah, akan menyesatkan cucu cicit Adam

kita ada kuasa sekarang ini untuk memilih pemimpin yg kita kehendaki

pilih berdasarkan Al Quran dan Hadihs

Wassalam