Friday, April 16, 2010

MENGAPA KITA RUGI


Dengan nama Allah, 99 semuanya

MENGAPA KITA RUGI


Tak dak sapa nak rugi.Tapi kita rugi.Rugi dalam banyak segi.Dari berbagai aspek kita rugi.Renung dan pikiaq dalam2; rugi di dunia dan di akhirat.Kalau kita tak pandai adjust habeh rosak susu sebelanga.


Masyarakat kita susah nak terima kebenaran.Waspadalah bahawa manusia tak mampu mentadbir manusia.Kehebatan akal manusia tak dapat memimpin manusia.Dengan dunia habeh terbengkalai hidup manusia.Ingatlah dunia ni ialah tempat permainan,dunia ialah tempat berleka.Jangan berasa lega dengan dunia.Dengan lega Firaun mengaku dirinya tuhan.Untuk Berjaya manusia perlu di bantu oleh hukum2 Allah.Kehebatan akal tanpa bantuan dari hukum2 Allah tak boleh bawa kemana2.


Ikut sejarah dan ajaran2Nya dalam alquran, manusia ni degil.Payah terima pedoman lebih2 lagi bila hati terlekat pada dunia yang sedikit.Miliki lah dunia,tapi jangan simpan dalam hati.Biarlah hati tersimpan akhirat.Benda2 mazmumah cukup banyak terlekat dalam hati.Cuba tilik ada tak benda2 ni dalam diri kita…….

Tolak kebenaran
Angkoh
Hasad
Dengki
Buruk sangka
Gila kuasa
Gila pangkat
Gila nama
Lupa diri
Keloh-kesah
Zalim
Kejam
Pemarah
Tak tau bersyukur
Tak tau berterima kasih
Suka maksiat
Riak
Cemburu
Irihati
Haprak
Dan 1001 macam jenis lagi.


Sesungguhnya ,demi masa manusia di dalam kerugian.Pandai2 lah mencari untung.

4 comments:

ijoismart said...

Salam ayahanda

Ada juga orang gila harta benda orang. Dah la org bagi pinjam, buat harta pula. Kena p minta balik. Pening!! Selalu pesan kat anak. Jgn suka ambik harta benda org. Kalau kita tak dak, buat cara takdak. Nanti org tak suka dlm diam. Inilah realiti kehidupan.

YB said...

Salam Ayahanda

Hampir lengkap sifat buruk manusia ni. Ada satu yg rasanya tertinggal, Gila Bini Orang.

nadz said...

Assallamualaikum,
Dengan gaya kehidupan kini..maka banyaklah yang kita rugi. Semoga rugi itu tidak meninggi lagi ..belajar bersederhana dan ingat kepada diri. Semoga kita tidak akan rugi lagi...

Anonymous said...

Salam nginap-srengenge,semua orang tahu yg dia dok dlm rugi,tapi yg jadi masalah macam mana nak sedarkan orang yang sedang dalam rugi itu tahu dan sedar yang dia benar2 la ni dok dalam rugi.paling nak ajar orang bodoh yang tak sedar dia tu bodoh(jahil murakkab)
hai! susah.....susah ni lah yang dok jadi kelam kelibut ni.