Tuesday, April 20, 2010

UJI DIRI,KENAL DIRI


UJI DIRI,KENAL DIRI

Dengan nama Allah , 99 semuanya

Ku cermin diri,ku nampak sendiri


Cuma diri sendiri yang benar2 kenal peribadinya.Orang tak kenal sapa kita.Sebab sapa saja boleh jadi hipokrat.Kita tak terjamin diri sendiri.Bila2 jam boleh berubah.Aku pun tak jamin diri aku.Jadi kena pandai uji diri.



Ujian yang paling baik ialah melalui perjalanan.Perjalanan yang paling baik untuk menguji diri ialah perjalanan menunaikan haji.Sebab tu kalau lulus ujian,haji mabrur ialah hadiahnya.Nak tau kita baik atau tidak cubalah renungkan haji kita . Apa kita lakukan dalam laluan kita dulu.Cuba hisab kembali.Hisab kembali juga selepas kita balik dari haji. Kita sendiri yang tau kita.You cannot hide from yourself.Kena buat corrections.Teringat aku pada correct,correct,correct dalam kes lingan vtape.



We cannot see through pains.Kita tak boleh rasainya.Melihat dan merasa kekadang tak coincite.Apa yang kita lihat tak sama yang dirasai.Begitu juga we cannot see through distance.Rel keretapi yang lurus terlihat mencantum di jarak yang jauh.Jadi uji diri dan buat correction sendiri cukup penting.Penting sangat membuangkan jiwa hipokrat.Kalau tidak celakalah diri dan celaka itu akan mencelakakan orang lain pula.



Cubalah kita bungkuskan semua masaalah dan biarlah masaalah itu kita pohon Allah mencari jalan mudah untuk diselesaikan.Jangan kita cuba pandai2 menyelesaikan ikut kepandaian diri.Tanpa pertolongan Allah ia tak memberi penyelesaian.Bila Allah didik jiwa kita semua jadi beres.Kita tak akan membuat tak tentu hala.Kita tak menemui kerosakan tindakan.Tidak ada tindakan melulu.Kita terbimbing ke lorong yang selamat.



Jangan celakakan diri yang kelak akan mencelakakan orang lain.Rasuah ialah salah satu celaka yang akan mencelakakan orang lain.Politik wang ialah rasuah.Jadi politik wang ialah satu celaka yang akan mencelakakan seluruh negara.Bila celakalah negara,celakalah kita semua.Cuba perhatikan dalam PRK di Hulu Selangor pada hari ini.Kekadang aku lihat politik kita childish.Aku juga lihat demokrasi kita childish.Dan pemimpin pun jadi childish.Dengan segala dosa2,negara dan dunia menjadi childish.Cuba hisab Negara kita.Cuba hisab pemimpin kita.Cuba hisab diri kita……..macam main2 saja……….dan memang dunia ialah tempat permainan…..mari kita permainkan secara tulin.
SALAM DARI SRENGENGE

3 comments:

atuk said...

Assalamualaikum Ayahanda

firaun, yg mendakwahnya, Rasul
abu jahaj, yg berdakwahnya Nabi

pemimpin yg tamak dunia, biarkan

kita berjihat untuk dakwah rakyat
supaya memilih pemimpin yg ingin menegakkan Islam

Wassalam

S said...

salam,

ayah,
kita kena tengok banyak cermin.
kekadang cermin juga menipu.
cermin jejet. hehehehe.

aznaz said...

salam from Makkah..

salam ayah...


moga kita semua dijauhkan dari perkara perkara tersebut...insyalah..


samapaikan salam sayang cl pada mak dan anak anak gemilang..


waslam