Monday, April 5, 2010

TO BE COMFORTABLE,BE ALERT


TO BE COMFORTABLE,BE ALERT

Sebenarnya hidup ini dipenuhi oleh bala . Kaya pun bala , miskin pun bala. Ya , itulah hakikatnya pada orang2 yang mengerti . Cuma kita harus sedar bahawa kedua2 keadaan susah dan senang perlu ditakbir dengan hati2 . Dengan akal yang diberiNya kita kena pandai 'manage' hidup ini ke arah yang lurus , ke arah 'siratulmustakim' . Bila dah pandai menguruskan hidup , tidak ada lagi keluh-kesah dalam hidup ini . Kita mudah bersyukur . Kita mudah menjadi 'contented' . What more , everything is the gift of Allah . Nobody is in the comfort zone . Hang kaya kah ,hang susah kah , hang segak kah , hang hudoh kah , dan hang tu apa saja lah , semuanya di dalam larian menuju ke penamatnya . If you manage it in the proper way ,success is ahead of you . If you mismanage it , what an unlucky citizen you are .



Allah Maha Adil . So don't be smart . Kita dah dengar cerita2 dari Rasullah saw , bagaimana membuang duri di jalan saja dapat memasuki surga Allah. Bagaimana seorang pelacur yang memberi minum kepada seekor anjing dahaga juga sebegitu . Banyak lagi contoh2 dalam didikan agama kita yang menyusun dan mengatur supaya kita pandai me'manage'kan hidup ini . Kalau kita jutawan , manage it the best way . Begitu juga kalau kita miskin dan papa kedana , kalau pandai managementnya boleh dapat ganjaran yang lebih lumayan dari si kaya . We are given equal time . Kita diberi masa yang sama , semua mendapat sehari 24 jam , not more not less. Sesaat kita berpikiaq adalah lebih lebih baik dari dunia dan isi2nya sekali .
So , let us kejar that comfort zone that lies ahead...hereafter .

Just look around us...........tak banyak yang sedar , masih banyak ruang yang perlu diisi dalam hakikat pengejaran kita ke arah comfort zone .
To be comfortable , be alert .
Wassalam

6 comments:

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam ayahanda,

yes! i agree with you. we have to be smart to manage the time given to us. Allah has given 24 hrs to everyone..that we cannot deny, but how many of us spend that 24 hrs in a smart way in order for us to be in a comfort zone in our hereafter life!

Ayah Zain said...

Salam Ayahanda,

dalam al quran semuanya udah dinyatakan, diterangkan, dijelaskan tetapi berapa ramai yang menghayatinya, maka keluh kesah aje lah jawabnya. Bertanya itu bertanya ini, tak puas hati sana, tak puas hati sini ect.

Che' Pit said...

salam ayahanda

seringkali kita terlupa di saat kita senang, di saat kita suka, di saat kita sihat..

semoga CP dapat mengambil iktibar

S said...

salam,

manusia sentiasa lalai dan mudah lupa.

asal kita tak lupa asal usul kita dari tanah dan akan kembali kedalam tanah.

mama ju said...

salam ayahanda

Terimakasih kerana tazkirah ni...sesuatu yang harus difikirkan...

Terimakasih kerana info kasut kayu tu..banyak benda yg saya tak tahu..

Atikah said...

Salam Ayahnda...

Betul kata ayah, kita kena pandai manage masa yg kita ada dan apa yg kita ada sekarang dengan sebaiknya... supaya tak lari dr paksinya... ingat Allah sentiasa... kekayaan, kemiskinan, kecantikan, semuanya datang dari Allah... semua itu satu bentuk ujian buat hambaNya... tanda kasih sayang Allah pada kita semua... Ujian yang sepatutnya membuatkan kita lebih cinta padaNya... sbg tanda syukur... bukan semakin jauh dariNya...

Maaf ayah, betulkan saya andai saya tersilap...