Tuesday, December 26, 2017

NUKILAN SAUDARA Yahaya Ismail MENGIRINGI ARWAH DATUK SHAHNON AHMAD



NUKILAN SAUDARA Yahaya Ismail MENGIRINGI ARWAH DATUK SHAHNON AHMAD
SAHABATKU
DATO' PROF SHAHNON AHMAD
Bila sampai waktu kata-kata hilang makna, nafas berhenti, mata tutup hanya bisikan ucapan dua kalimah syahadat, lalu kembali pada Yang Maha Kuasa. Tinggallah harta dunia, kaum keluarga, sahabat handai. Di alam barzah lain pula kisahnya. Pengembaraan hidup masih belum tamat. Menunggu kehakiman Maha Kuasa menentukan nasib abadi syurga atau neraka.
Shahnon Ahmad sahabat karibku sejak kami sama-sama bergelut dalam marah dan cinta, melontar kata dan buah fikiran menggegar dunia sastera di tahun 60n sampai 80n. Aku masih ingat novelnya RENTONG, RANJAU SEPANJANG JALAN, SERENGENGE, TERDEDAH, MENTERI, kumpulan cerpennya DEBU MERAH dan berbagai eseinya yang bertebaran.
Dia pernah melanjutkan pengajian serta bekerja di Australian National University (ANU), Canberra aku di Monash, Melbourne. Aku pernah makan dan tidur di rumahnya. Aku juga pernah memberi ceramah politik budaya Malaysia di ANU sewaktu mengikuti pengajian pasca-siswazah di Monash. Lagi sekali kami berjumpa waktu aku menjadi pensyarah di USM, dan Shahnon sedang menyiapkan thesis MAnya.
Shahnon dengan aku banyak persamaan dan banyak juga perbedzaan dalam perjuangan sastera dan politik. Dia pernah menyertai PAS dan pernah menjadi ahli Parlimen atas tiket PAS.Cintakasih dan bakti Shahnon bukan dalam politik tapi sastera. Ini dunianya lahir batin. Ini dunia yang mengharumkan namanya. Ini sumbangan buah fikirannyan yang besar memperkayakan sastera bangsa. Dia wajar mendapat gelaran Sasterawan Negara. Hari ini Shahnon Ahmad menemui Al-khaliq. Marilah kita,para sahabatnya dan para peminat sastera sedekah alfatihah kepadanya. Moga-moga Allah menempatkannya bersama para syuhada dan mereka yang dikasihiNya di syurga.
Gambar rumah Lahuma dan Jeha

No comments: