Sunday, December 10, 2017

MEMOIR SEORANG PESARA----NO. 77....MULA BERHASRAT NAK KAWIN



submitted by nginapsrengenge
Mengaji dah tammat.......rumah ku pun dah siap.......tetiba ibu ku pula meninggal........moga rohnya diredhoi Allah ......banyak kekawan suggested ,I get married..........dengan sapa ,aku tak dak bercalon..........menung punya menung , macam2 bergeligar di kepala hotak ku .
Mula berhasrat berkawin dengan gadis tionghua………..tapi aku tak dak kenalan, cuma Ah Chee yang aku kenal semasa temuduga guru di hari silam………Ah Chee keluaran dari convent SP…………tapi mungkin dia pun dah berkawin…..dan aku tak dapat trace di mana dia sekarang mengajar………….kawan senior aku berkawin dengan gadis tionghua , dia memasuki angkatan tentera laut………….Seorang lagi kawan ku menjelajah ke Eropah dan berkawin dengan gadis Perancis………….malah ada berkawin dengan gadis Amerika dan sekarang dah menetap di sana………………dok tunggu sesapa mai minang aku……….tak ada sesapa pun,maupun adik beradik , mungkin mereka dulu menuduh aku mengaji di sekolah kafir…………dan mereka meluat dengan pengajian orang putih………….adik beradik semua mengaji pondok……….jadi tok lebai……………aku maafkan mereka………….apa-apa pun wallahuaklam……………..Allah mengetahui segala2nya.
Aku melihat nun-nun cantik kerana memakai tudung kepala……….ada juga hasrat nak memperisterikan nun……….tapi mereka ni jenis tak boleh kawin………macam juga paderi2 kristian………..depa tak kawin……….aku tutup kes ni.
Di satu hari seorang kawan baik aku memaklumkan ada seorang guru sementara di sekolahnya bertanya tentang diri ku……………bapa saudara sepupunya juga seorang guru dan aku kenali beliau………………itu satu green-light……………aku terus pergi jumpa bapa saudara sepupunya…………..ceritanya panjang dan at last bapa saudara sepupu gadis tersebut setuju menjadi middle-man kiranya aku inginkan beristeri……………all-right pakai jadi………….mereka asalnya berketurunan dari benua Afrika…………..dari Timbaktu,Afrika……………maaf seloro saya……….mereka orang Tikam Batu ( Timbaktu,memang di Afrika )
…………..Bapa ku ,aku suruh berkawin semula,supaya mudah makan-minumnya……………….aku masih menanti hari perkahwinan ku…………..semua urusan dah siap……….kekawan ku banyak menolong,…..aku terhutang budi dengan mereka…………..di hari perkahwinan aku tak buat kenduri besar2an……………..cuma jamuan minuman teh dan kuih-muih melayu zaman dulu,cuma tak dah cucur kodok…………….so I was then a married -man……….I got married to an African girl…………from Tikam Batu.
ha ha ha a nice laugh
Persimpangan jalan di Tikam Batu ...ke Sungai Petani....Kota Kuala Muda dan Kepala Batas

No comments: