Tuesday, December 5, 2017

MEMOIR SEORANG PESARA——6 IMPIANKU SEMUA DITOLAK ALLAH , DAN DIA MEMBERI YANG TERLEBIH BAIK



MEMOIR SEORANG PESARA——6 IMPIANKU SEMUA DITOLAK ALLAH , DAN DIA MEMBERI YANG TERLEBIH BAIK

2017/10/06

MEMOIR SEORANG PESARA——-6. IMPIANKU SEMUA DITOLAK ALLAH , DAN DIA MEMBERI YANG TERLEBIH BAIK
Syukur Alhamdulillah
Pada mulanya aku bercita2 menjadi seorang soldier dan akhirnya menjadi guru sekolah.Dapat mengajar bahasa inggeris dan akhirnya menjadi guru sastera.Aku tak berjeromos dengan komunis di hutan , tapi berdepan dengan ribuan anak-didik ku yang berbagai bangsa.
Aku pula berhasrat menetap menjadi guru di Rawang ,dan ingin mendirikan sebuah rumah di Sungai Choh…….kalau ada jodoh akan meminang gadis di situ.Ibuku meninggal di tahun itu dan aku membatalkan hajat ku dan memohon balik ke Kedah.
Mula nak membeli rumah either di Sungai Petani or di Alor Setar.Di Taman Sejahtera tak jadi,di Bunga Raya tak jadi di Taman Uda pun tak jadi membeli.Akhirnya aku mendirikan rumah yang aku tinggal sampai sekarang…………bila dah tua begini baru aku tau begitu sesuainya hidup di kampong dari rumah di taman perumahan.
Bercita2 tinggi selepas itu belajar mathematic,beberapakali gagal pure mathematics dan applied mathematics di peringkat HSC.Akhirnya terjun di bidang sastera………menguasai sastera makna dapat menguasai ilmu kemanusiaan……..
Kemudian cuba melewatkan perkahwinan , tapi terpaksa kawin awal bila di pengaruhi kekawan yang kawin muda……..bila seorang gadis menghulurkan tangannya untuk menjadi isteri………….aku batalkan cita2 LIFE BEGINS AT FOURTY………..
To cut short………I want to live by my family………aku bersara di umur 50 tahun………hilang segala tension ,dan aku berserah kepada Allah seterusnya membimbing aku dan keluarga………..


nukilan nginapsrengenge

No comments: