Friday, December 8, 2017

MEMOIR SEORANG PESARA----NO. 65.....HARI TEMUDUGA PERGURUAN

Di bilik menunggu kami calon guru bermesra…………….ada China,India,Sikh,Melayu………ada lelaki ada juga pompuan………..kebanyakkannya aku tak kenal……………..masing2 bertanya dan perkenalkan diri……………dari Ibrahim School ,cuma aku sorang………….mungkin yang lain semua mohon askar………………dari convent Sungai Petani juga sorang………….gadis Tionghua , Ah Chee itulah nama yang dia maklumkan……….comel dan genit……….suka berbicara,rambut berekor kuda……….seorang demi seorang di jemput ke bilik panel pemilih…………….ada 3 orang ………..seorang menapis sijil yang di bawa……..2 orang lagi juru soal…………….
Kami masing2 ada option pilihan ………..ada geografi , sejarah, physical education , sains/matematik , TESL (Teaching English as Second Language , general purpose teachers,dan etc etc etc………..lama juga ,ada 15 minit , ada 10 minit di ajak untuk berbicara…………..katanya ,semua berbicara dalam bahasa inggeris………..Ah Chee calon nombor 6 tamat ……….aku mendampinginya bertanya serba sikit……..dia juga calon TESL………….semua dia tanya pasal bahasa, katanya………….too general maklumat dari Ah Chee………..Aku confidentkan diriku…….
Masa aku pun tiba…………nombor 8……….aku melangkah masok bilik………….aku berdiri memberi hormat
Good morning Sirs
Mr Isa please sit down
Thank you Sirs
Aku menyerahkan semua sijil2 yang ku bawa………….mereka melihat dan memerhati sesama mereka………..
Mr Isa you are good at games , why not you select physical education……………
Yes Sir , it was too much games for me at school and I think its high time for me to be in classroom…….
Mereka menyoal,aku menjawab…………rupa2nya diantara panel team tu ada seorang peminat kriket……..jadi sepanjang perbualan tu semua cerita pasal kriket dan juga hoki…………aku cerita pasal Datuk Shuib dan Datuk Hamzah Abu Samah yang banyak mendidik anak sekolah meminati kriket……………….panjang mereka berbicara dan tidak sedikit pun menyentuh tentang bahasa inggeris………….hampir 20 minit
Thanks Isa,you talk well,we appreciate you…….you can become a good teacher……..you can get your result in 2 months time……..wishing you success
Thank you Sirs…………I shook hands with the 3 panel selection officers………….and gave them a wide smile……….A smile is everything…………

No comments: