Tuesday, December 12, 2017

MEMOIR SEORANG PESARA----NO. 81...JATUH BANGUNNYA SESEBUAH SEKOLAH



Hari berlari , minggu berlalu , bulan go pelan-pelan……………..pengetua sekolah bertukar seorang diganti pula yang baru……………kadang2 mai setahun dah bertukar , katanya kenaikan pangkat………….dua tahun tu rasa cukup lama………sekolah berjalan seperti biasa , guru2 melihat dan menunggu apa pula program orang baru………………selalunya disuruh ikut kerja yang tersedia dibuat , perubahan di lihat apa yang perlu……………..kepentingan pelajar diutamakan……………
Kemajuan sekolah naik-turun…………..tak meningkat terus meningkat………………kalau pengetua hidup dalam kawasan sekolah , sekolah nampak boleh maju………………tapi kuarters pengetua cuma dibuat tempat persalinan , tempat transit nak kencing-berak saja…………….rumah sebenar di bandar besar……………….sekolah datang nak hinggap bekerja saja…………..sebelum petang dah balik……………..itu punca utama kemajuan sekolah…………….itulah kommited atau tidaknya seorang ketua…………….pasukan askar hidup berbeza…………..ketua platoon bersama rangersnya dalam hutan,makan bersama,tidur sama atas kayu pelenggar……….makan ration yang tak digrade ini untuk pegawai , ini untuk rekrut bawahan……………….satu jenis saja…………..mereka berjuang sehati sejiwa , pangkat tak penting dalam perjuangan………………..aku bukan askar dan aku juga bukan cikgu………………aku cuma menerima amanah ibubapaku untuk mendidik……………..
Suasana sekolah kekadang harmoni …………selebihnya muram……………guru sebilangan besar mohon juga bertukar………….bila permohonan ditolak , mula timbul suasana kecewa……………….kalau gitu timbul half-frust workmanship………….
Suasana baru suasana lama…………….dasar juga turut berubah……………orang atasan buat dasar baru nak tunjuk kepintaran masing2……………..kekadang tak munasabah…………….banyak cendikiawan bawahan buat teguran ,tapi tak diendahkan…………………akhirnya melarat menjadi kudis dalam isi……………….suasana persekolahan kecamok bila SSB dilaksana , kekecamokan aku dapat lihat di sekeliling…………..nasib baik dasar ‘zero defect’ tak terlaksana , kalau tidak Allah yang maha tahu……….kakitangan masing2 mengejar pangkat , walaupun terpaksa menjijak kepala kawan………………..ini membuat aku tak selesa bekerja……………….aku pohon bersara option dalam umur 51 tahun……………..15 tahun mengajar sastera berakhir……………aku bukan cikgu lagi……………………

No comments: