Saturday, July 21, 2007

BERAPA USIA SAUDARA / RI ?

Usia ku dah mencecah 65 tahun , sudah pasti kalau anda terdiri kelompok aku , maknanya kita sudah cukup tua . Kita dipenghujung hayat , bila2 masa saja maut akan tiba . Tapi Alhamdulillah kita masih ada kesempatan membuat persediaan untuk mati . Walaupun kesempatan itu hanya sedikit untuk menyadari kita tentang maut dan apa yang terjadi sesudahnya , untuk melakukan kebaikan di bahagian hujung penghidupan kita . Kita ambil kesempatan itu sebelum ia menjelang tiba . Jadi sebelum ia datang masih tersedia kita luruskan yang mana bengkok dan membenarkan yang salah . Kalau kita sudah membuat kesilapan , bahkan ada membuat jahat , kita perbaikinya . Apakala tidak juga mungkin , kita minta maaf saja kiranya sesama manusia dan kita bertaubat kepada Allah.
Manakala kita kurang beribadat kepada Allah , wah masih ada lagi masa sedikit untuk berbuat begitu . Lipatkan ganda usaha kita . Bukankah dalam permainan pun di saat2 terakhir bisa saja dong menjaring gol kemenangan .
Mengikut kaedah di saat ini maut akan datang dengan tiba2 . Kekadang datang tanpa diduga . Jadi sebelum itu kita masih dapat memberi sedikt makna pada penghidupan yang sependek ini.
BERAPAKAH USIA SAUDARA PULA ?
Wah , baru masih dalam lingkongan 40 tahun . Saudara masih termasuk dalam kawasan mujur . Berada di tingkat kematangan hidup . Pada usia inilah Nabi saw dilantik Allah sebagai Rasul . Selama 23 tahun Nabi saw menterjemahkan realisasi hidup dan mati . Oleh itu bangunlah untuk mengisikan pembangunan untuk kehidupan dan kematian . Beruntunglah saudara kerana tenaga masih ada . Binalah kehidupan yang salam . Kerana dengan salam didunia , saudara dapat mengharapkan salam di akhirat .Tapi perlu juga ingat bahawa maut juga masih dekat dengan saudara . Buah durian juga luruh masa berputik lagi .
BERAPAKAH USIA SAUDARI ?
Aduuuh , cantiknya saudari , masih dalam umur 20an . Kalau begitu saudari berada di dalam usia kecermelangan . Para lelaki sudah tentu mudah tertarik pada saudari , seperti semut tertarik pada gula . Banyak saja pemuda mengerlingkan saudari bila berselisih jalan . Keayuan saudari adalah modal besar , ia dapat memberi untung yang besar dan juga boleh memberi kecelakaan yang besar pada saudari . Saudari akan merasa bangga dengan buah dada yang lebar dan punggung yang mengiorkan . Setiap lelaki akan terpesona .Satu masa nanti saudari akan berkawin , dan tak lama slepas itu akan beranak dan beranak . Kecantikan akan melangkah surut dan surut dan surut hingga memusnahkan kecantikan . Buah dada tak mengior lagi . Goyangan punggong tak berselera lagi .Bibir tak sedelima merkah lagi .Saudari tak dapat mempertahankannya lagi , walaupun habis wang diguna membeli ubat, saudari tak mengiorkan lagi . Mungkin suami pun sudah mula miang dengan gadis muda yang lain .Ciri2 tua sudah mula menghampiri saudari . Akhirnya saudari kalah dan maut memusnahkan keseluruhan tubuh badan yang dipuja dan dipuji .
Bila mati , tidak ada mayat yang molek . oleh itu dengan segera kaum kerabat akan uruskan pengkebumian .Selepas itu seluruh jasad yang dulu cantik dan seksi di makan oleh ulat dan cacing.
BERAPAKAH USIA KITA ? HISAB BAIK2 & BUATLAH PERSEDIAAN
NO MORE HAPPY BIRTHDAY.....FROM EARTH TO ASHES

No comments: