Saturday, July 21, 2007

SOKMO BERSANDIWARA eh-eh-eh suka sangat !

Zaman aku kecil2 dulu sandiwara cukup popular di kalangan rakyat . Bahkan masih ada menora dan makyong , juga bertaraf sandiwara . Orang tergila2 dengan sandiwara macam orang muda sekarang tergila2 dengan AF , sure-heboh dan kelpebagaian konsert . Dalam AF5 pun ada sandiwara didalamnya . Aznil bersandiwara sakan dengan Aswad yang yatim-piatu , sementara pelajar2 lainnya didatangi oleh ibu-bapa masing2 . Kelicikan Aznil mencuit sanubari hati penonton , majoriti berlinangan airmata . Para pengkritik menangis , hanya Hattan terlihat linangan airmatanya memenuhi kelopak mata . Para pengajar juga turut sama bersedih . Orang kita cukup terpengaruh dengan suasana sandiwara , lebih2 lagi filem hindustan . Tapi kalau kita tau itu satu lakonan kita tak mudah terpedaya dengan sandiwara . Kebelakangan ini parti2 politik juga sering menuduh parti lawan bersandiwara . Bila ada satu2 isu , wah itu sandiwara . Masing2 saling tuduh menuduhi . Mereka bersandiwara dalam sandiwara politik . Orang yang paham tak mudah melenting , tapi yang fanatik congek kesana-sini . Menambahkan keroh dalam masyarakat , lebih2 lagi masyarakat Melayu yang taraf pembacaan mereka cukup rendah kalau dibanding dengan bangsa2 lain . Majoriti masih di peringkat 0.0000001 . Bukan aku nak 'exaggerate' , dan bukan satu 'falsehood' . Ia kes benar. Kalau tidak macam mana surat khabar tulisan jawi boleh terkubur . Utusan Melayu mati sebelum Malaysia merayai tahun ke 50annya . Semuanya kerana gara-gara sandiwara politik . Kita sekarang bersandiwara melampaui batas . Kerana kemewahan dunia yang sedikit kita sudah lupai diri . Kalau kita miskin dan kalau kita mewah , kedua2nya akan membuat kita lupa diri . Kecuali orang2 yang bertaqwa . Orang yang bertaqwa pandai mencongak segala selok-belok laluan hidup . Mereka tak mudah terpedaya . Mereka tak mudah tertipu .Miskin memudahkan jadi pasik , kemewahan mudah menjerumuskan ke lubang dosa . Sila rojok Al-Quran (Q.S 56: 45 , 46 ) .
Apabila miskin , terbalik jadinya fungsi kesabaran . Apabila mewah , terbalik jadinya fungsi kekayaan . kita berlumba2 dan berkelahi sehingga tak ada penghujungnya . Maka lalai lah kita sehingga ke penghujung hayat . Sedar2 kita dah terbujur di liang lahat ........Ya marobuka ? GEMENTARRRRRR seluruh tubuh .
Oleh itu hentilah bersandiwara . Kalau minat juga bersandiwara , biarlah sandiwara itu temanya betul , motifnya jelas , mesejnya biarlah benar , dan pastikan para pelakonnya tak syok-syok sendiri.
WALLAHUAKLAM

No comments: