Thursday, July 19, 2007

TOK TANJUNG

Aku melintasi Kampong Sadu . Mataku mendongak ke atas bukit . Ku nampak rumah Tok Tanjung Pak Cik Peng. Dulu ku sering saja ke rumah Tok Tanjung Pak Cik Peng. Kerapnya bersama isteriku , kami berbasikal berdua . Kami belum memiliki mobil . Kerap juga kami makan nasi tanakan Tok Tanjung . Ulam pucuk sudu rebus cukup sedap di palit kesambal belacan tumbok bikinan Tok Tanjong. Masa tu Zeming berada di Kanada . Masa nak balik aku sering di pesan oleh kedua mereka , 'Mari lagi,rasa hilang dendam kami kat Zeming,piah dan cucu2 kami'. Aku cukup paham mereka rindu pada anak cucu mereka yang berjauhan. Di satu ketika Pak Cik Peng pernah memberi aku sepokok anak limau yang di tut . Aku berterima kasih padanya dan membawa balik. Aku ingat aku tanam di belakang rumah ku . Masa muda dulu pokok itu tak dijaga dengan rapi. Pokoknya dimamah oleh lembu dan tercabut akarnya. Kesudahannya pokok itu mati. Kalaulah pokok itu hidup hingga kekini sudah tentu ia memberikan aku banyak maknanya , sekurang2nya memberikan aku banyak ilham bernostalgia. Mereka berdua dah lama meninggalkan ku dan isteriku juga pada Zeming & Piah dan cucu2nya. Semoga roh mereka ditempatkan bersama orang2 soleh/solehah.Dalam ngelamunan itu aku tiba2 dah pun sampai ke rumah . Perut ku sarat dijamu oleh Tok Kaseng . Terasa macam ada benda hidup dalam perutku melonjak2 nak keluar . dah puas aku kemut2kan lubang ajaib ku supaya sempat aku sampai ke bilik air . Wah begitu enaknya bila hajat tercapai , jarang2 manusia sedar berapa nikmatnya Allah memberikan kita kepuasan sebegini . Kalau belum tahu , cubalah.

No comments: