Friday, July 20, 2007

QUE SERA-SERA....PHOORAAAH

Bila manusia di turunkan ke dunia , berbagai masaalah timbul . Kepada Nabi Adam ,Allah mengajar berbagai2 supaya dia tak panik bila berada di alam ini . Bukan sebarang insan yang boleh menyesuaikan diri dengan alam dan kompleksitinya . Semuanya serba baru . Iklimnya ,makanannya , siang-malamnya , sebutkan saja dan apa saja semuanya dipenuhi masaalah . Anak adam Habil dan Qabil penuh dengan masaalah . Walaupun untuk membuat ibadat , mereka bergaduh sehingga sanggup berbunuhan .
Dan umur dunia ini dipenuhi oleh masalah . Dari sejarah kita tahu berbagai masaalah manusia . Dari Al-quran Allah paparkan berbagai masaalah insan sepenuhnya . Allah juga menceritakan masaalah2 manusia di akhirat nanti . Semua itu menjadi pedoman kepada kita . Al-quran menceritakan segala2nya , semuanya untuk kita mendapat iktibar . Kita engkar , kita sombong , kita mendapat petunjuk iblis , kerana kita insan masih tak sedarkan diri . Kita dilamun oleh kehebatan dunia yang sedikit , dunia yang cantik . Padahal itu adalah sementara saja .
Hakikatnya adalah akhirat . Allah tak suruh kita tolak dunia . Dunia adalah tempat mencari bekalan . Kita cari bekalan dan kita habiskan bekalan di dunia ini . Tanpa bekalan ke akhirat . Kita bergelumang dengan berbagai masaalah . Seolah-olah tiada akhirnya .
Pandai sungguh manusia buat masaalah . Tapi kita tak pandai menyelesaikan masaalah . Lepas satu masaalah datang lagi dua dan tiga masaalah . Bertimbun2 lagi kes2 di mahkamah yang belum selesai . Kekadang kes yang kecil mengambil masa bertahun2 . Dunia jadi busuk dengan masaalah manusia . Tak serik2 . Tak habis2 . Ada nasihat , ada tunjuk-ajar ada kaunselling . Tapi semuanya diketepikan , masuk telinga kiri keluar telinga kanan . Berbuih2 mulut . Tak juga menjadi ubat yang mujarab .
Apa yang kita cari ? Nak senang linang,rajin kerja hilanglah segala kesusahan . Semua ada di dunia ini . Pilihlah yang baik , yang elok2 supaya semua itu jadi bekalan kita di akhirat . Setiap kali bersembahyang kita mintak Allah tunjukkan jalan yang lurus . Minta saja pandai , tapi tak pandai kendalikan usaha yang lurus itu .
Rojok Al-quran dan Al-sunnah di situ ada pedoman . Di situ kita dapat berjumpa dengan Al-Ghazali ,disitu kita berjumpa dengan Al-Shafie ............di situlah puncanya . Pak Lah pun tau tempatnya , tapi pasai apa lambat sangat kita nak menggamitnya . The Time Is Now . It's Now Or Never .
There is no que sera-sera.....phoooraaahhh

No comments: