Thursday, July 19, 2007

TAKBIR !

Sedang ku menulis tak semena2 terdengar bunyi "TAKBIR" di luar rumah . Selalunya orang memberi salam . Aku dah mensyaki tentu kawan lama aku . Aku perhati dan perhati , langsung tak dapat mengenalinya . Wah , bila dah lama begitu pula jadinya . Mengambil masa untuk mendapat jawapan . Masih tak dapat mengenal . Jadi aku buat semesra2nya supaya tak mau dia sangka buruk pada ku . Kerana pernah terjadi sekali dulu .Aku tak kenal kawanku yang hampir 50 tahun tak berjumpa . Dia datang ke rumah sebegini juga . Aku memikir,memikir tapi langsung juga tak kenal . Macammana nak kenal dah berpisah 50 tahun dulu . Akhirnya dia berkata ," Kalau dia tak kenal, jom kita balik ." Dia mengajak drebernya membawa dia pulang . Aku jadi serba salah ,tapi Allah sayang pada ku . Aku secara tak sedar menjerit " Oii , Chat Gila " . Aku pun tak tau bagaimana terjadi begitu . Dia ketawa terbahak2 , begitu juga drebernya yang aku pasti belum memahami apa maksudnya . Memang dari sekolah dulu kami panggil dia chat gila . Dulu Cat Gila dah pernah jadi loyar dan sekarang dah dapat gelaraan Datuk . Lepas tu berbual dan berbual . habis makan minum ,habis minum makan . Lepas satu nostalgia timbulkan pula nostalgia lain. Kali ni pun aku takut jadi seperti di atas juga . Sampai sut pun tak kenal ,dan Allah pun tak membantu aku . Aduuuh , memang benar dia bukan kawan lama aku . Lama aku bercakap2 kut2 ada peluang boleh kenal dia . Rupa2nya seorang penjual karpet . Aduuuh , berpeluhnya jadinya aku . Aku bimbang bila mengjengok kepintu kubur , malaikat tak mengenali aku . Peristiwa itu sudah tentu memberikan aku pengajaran ," Ada udang di sebalik batu "

No comments: