Saturday, July 21, 2007

DULU LAIN , SEKARANG LAIN

Dah biasa orang berkata : dulu lain , sekarang lain . Masa berlalu setiap saat , dan setiap saat berlaku perubahan . Tidak ada yang statik . Semua berubah . Dari muda kepada tua . Dari kecil kepada besar . Dari wangi kepada busuk . Dari hidup kepada mati . Sebutkan saja dan apa2 saja ,walau di mana pun berada , semuanya berubah dan berubah dan berubah . Sejak dulu2 lagi perjalanan matahari dan seluruh cekarawala yang besar2 tak henti menjelajah di angkasa raya . Sokmo bergerak mengubah tempat ketempat yang lain , di masa yang lain .
Dulu di masa negara kita di jajah masyarakat kita hidup miskin dan melarat . Cara hidup kita cukup daif . Kita miskin bukan saja wang , bahkan kita miskin segala2nya . Minda kita juga miskin . Hidup kita tidak tersusun . Cara hidup kita berselekeh . Kita berak sana , berak sini . Seperti juga lembu/kerbau juga berak sana,berak sini . Tak ada peraturan dalam gerak laku kita . Cuma tak berak ditempat tidor . Itu saja yang membezakan kita dengan lembu/kerbau . Sedikit tinggi derajat kita dari kerbau/lembu . Jadi bila saja nak tunai hajat kita lari keluar rumah pergi ke tepi2 parit ataupun ke dalam semak . Di situ kita tunaikan hajat . Tidak ada tandas yang tetap .
Apabila dah merdeka kita dapat lihat perubahan dalam tatacara hidup kita . Rumah2 kita lebih teratur , kebersihan terjaga . Kita dah ada yang kayaraya . Tidak lagi selekeh macam dulu . Gaya hidup pun bersih . Anak2 kita tidak lagi buncit2 perutnya . Tidak lagi bercacing . Wah,wah dah pun pandai berak di tandas . Tandas pun cantik pembikinannya . Ada mosaik . Berwarna-warni pula . Dibubuh pula bau2an yang mahal pula harganya . Aduuuh , nyaman sekali , walaupun berada dalam tandas . Dan sekarang kalau kita berada di luar rumah dan rasa macam ada benda hidup nak keluar melalui lubang ajaib kita , terkemut2 lubang ajaib kita supaya ia tak pantas keluar . Lepas itu cepat2 kita lari masuk ke dalam rumah untuk tunaikan hajat .
Itulah bezanya dulu dan sekarang . Dulu kita lari keluar rumah untuk tunaikan hajat . Sekarang kita lari masuk dalam rumah untuk tunaikan hajat .
Banyak rumah ada tandas dalam rumah , tapi aku buat tandas dan bilik air asing di luar rumah . Aku masih berlari keluar rumah .Anda bagaimana ?

No comments: