Saturday, July 21, 2007

HUTANG EMAS BOLEH BAYAR...JANGAN TIPU

Orang sekarang suka berhutang . Berhutang beli rumah , beli kereta , beli perabot , berhutang nak ngaji di universiti dan berhutang kepelbagaian lagi . Sangat banyak kalau nak sebut . Dan aku pun dah tak suka nak sebut banyak2 . Tanpa berhutang hidup kita kini menjadi beku , menjadi stagnant . Susah nak cari orang tak berhutang . Bukan saja orang miskin berhutang , orang kaya pun berhutang .Hutang orang yang berstatus kaya tu lagi banyak ,lagi besar .Jumlahnya berjuta2 , beratus2 juta . Ada yang mati dalam hutang ,bukan dalam hutan. Dulu banyak perajurit2 kita mati dalam hutan mempertahankan negara . Mati mereka mati syahid. Tapi kalau mati dalam hutang , tak ada chan nak dapat syahid . Kalau anak-cucu tak tolong bayar hutang ,roh kita akan tergantung di langit . Begitu sekali beratnya kesan berhutang .
Lagi pula orang kita cukup pandai berhutang , tapi tak pandai nak bayar . Ini sokmo berlaku . Berhutang kat kawan , bila tak bayar kawan jadi musuh . Dulu banyak kedai2 runcit di kampong2 gulung tikar , sebab hutang kedai tak berbayar. Hasrat MARA menolong pekedai2 runcit di zaman awal kemerdekaan negara , terbengkalai . Itu adalah ekoran dari akibat hutang , tapi tak mau bayar.
Saman-menyaman di mahkamah kerana tak bayar hutang memang banyak . Malas aku nak pergi menyiasat kat mahkamah . Lagi pun bukan kerja aku . Buat pening kepala aja dok ambil tahu periok nasi orang . Tapi itulah yang berlaku . Ada yang di saman oleh bank .Dan akhir2 ni peminjam2 PTPTN pun di heret ke mahkamah . Penjamin2 pinjaman MARA juga turut terkena tempias itu , kerana pelajar2 yang mereka jamin tak mau bayar hutang . Walaupun mereka dah bekerja bertaraf pegawai di bilik berhawa dingin . Kerana tak mau bayar juga ada yang istiharkan diri sebagai muflis .
Dalam agama kita diharuskan berhutang dan wajib membayar. Memberi hutang pahalanya lebih besar dari bersedekah , dan risikonya pun besar juga . ....aduuuh . Jadi sebelum berhutang kita kena tau juga cara nak membayar. Biasanya orang yang nak berhutang cukup pandai bercakap dan banyak bercakap . Tapi selepas tu dia tak mau bercakap lagi dengan orang yang berinya hutang . Jangan berbohong bila nak berhutang . Cerita terus-terang , kalau perlu 50 ringgit jangan minta hutang 200 ringgit . Sebab cakap berbohong itu memusnahkan diri , kerana hutang itu dah bercampur-aduk dengan dosa berbohong.
Dulu banyak orang melayu hutang ceti . Bunganya berlipat ganda . Kekadang bunga tu tumbuh jadi pokok pula . Oleh kerana bunga ( riba') itu haram di sisi syarak , maka banyaklah geran2 tanah di lelong . Saban bulan terdengar loceng di goncang di Pejabat Tanah menandakan ada tanah yang di lelong .
Aku sekarang sedang menghisab hutang ku terhadap Allah. Hutang sembahyang ku , hutang puasa ku .....gerun aku memikirnya . Tapi sangka-baik ku terhadap Allah membuat hati ku berasa lega. Kata ulamak kita perlu ada sangka-baik kita dengan Allah....nak tau apa sangka-baik tu , kenalah jengok2 ke majlis2 agama , jumpa dan bertanya kepada orang2 alim. Mudah kita membyar hutang kita terhadap Allah . Tapi hutang kita sesama manusia ,masyaallah beratnya....aduuuuh......aduuuh. Allah tak dapat menerima keampunan kita kiranya kita berhutang sesama manusia . Hanya sanya orang itu sendiri memberi ampun kepada kita.
Pisang emas di bawa belayar,
Masak sebiji di atas peti;
Hutang emas boleh di bayar,
Hutang budi dibawa mati.
Hutang emas boleh dibayar...........betulka tu....saya tak percaya.
Lebih2 lagi emas harganya terlalu mahal sekarang.
Hutang budi dibawa mati....ini ku percaya.....budi baik dibalas baik,budi jahat dibalas
jahat........kita akan terima di dalam kubur.
Takutilah azab dalam kubur .

No comments: