Thursday, July 19, 2007

HARI GURU

Dah 12 tahun aku tidak merayakan Hari Guru bersama murid2 sekolah . Kerana aku dah 12 tahun pencen . Masa berjalan begitu pantas , aku menghitung2 masa . Bila tiba Hari Guru aku tak boleh mendiamkan diri , sebaliknya aku cuba menggali kembali detik2 semasa mula aku menceburkan diri sebagai guru . Ada masam-manisnya ketika bertugas dulu . Itu sudah lumrah hidup . Allah menyediakan kita liku2 dalam hidup untuk mematangkan kita , dan kita kena pandai menjanakannya . Guru dulu dan guru sekarang jauh berbeza . Dari segenap segi ada perbezaannya . Guru2 yang lebih awal dari aku mempolopori semangat menuntut kemerdekaan tanahair , membangunkan negara . Di zaman sekolah rakyat , kerajaan British tak ambil tahu tentang pendidikan orang2 Melayu . Di zaman itu guru adalah arkitek pendidikan . Mereka bukan saja arkitek dalam pelajaran , tapi juga arkitek membuat sekolah secara bergotong royong . Gaji guru diberi oleh orang2 kampong , disamping itu bahan makanan juga diberi oleh orang kampong . Tak dak cita2 nak tuntut kenaikan gaji . Kelas tambahan secara percuma di beri kepada murid2 . Sekarang elaun tuisyen menjadi isu . Elaun tambahan diberi untuk luarbandar . Dulu tak dak semua itu , walhal semua guru rakyat di zaman itu mengajar di luarbandar . Tugas ku sebagai guru terhimpit antara zaman dulu dengan zaman canggih sekarang . Semasa aku pencen komputer baru nak berkembang . Banyak guru belum lagi mahir berkomputer . Guru2 yang berijazah pun tertumpu di sekolah menengah saja . Itupun setakat ijazah pertama . Sekarang dah bercambah macam goreng pisang . Di sekolah rendah juga dah ada yang dapat masters' . Dulu lulus darjah lima dah boleh jadi guru . Guru2 yang lulus LCE pun dah cukup hebat . Boleh mengajar bahasa inggeris . Tapi yang aneh sikit ialah guru sekarang belum cukup mahir dalam bahasa inggeris . Pelajar2 yang lulus A1 dalam bahasa inggeris belum begitu pintar berkomunikasi dalam bahasa inggeris . Kalau dulu yang dapat F9 dah boleh bertutur inggeris macam ayiak . Teringat ku zaman dulu ada seorang posmen , namanya Ramaya .Dia cuma lulus LCE gred C saja , tapi boleh bercakap inggeris macam seorang professor . Kalau dia lulus LCE gred B atau A , dah tentu dia akan dapat jawatan guru . Dah tentu dia boleh ngajar bahasa inggeris . Dulu juga guru2 berkelulusan LCE membaca Straits Times , dan guru2 Melayu pula membaca Utusan Melayu edisi jawi . Cuba bandingkan berapa banyak yang boleh menguasai bahasa inggeris dan guru2 Melayu yang membaca jawi .BUKAN NAK MENGATA TAPI ITULAH SEBENARNYA , maaf kalau terasa.

No comments: