Saturday, July 21, 2007

BUKAN SENANG NAK FAHAM

Dalam kekalutan suasana kita tak dak masa nak ambil tahu tentang sesuatu . Dunia tanpa sempadan membuat kita lebih bangang kalau kita tak kejarkan masa untuk mempelajari benda2 baru . Kalau tidak faham2lah saja .
Walaupun begitu benda2 lama pun kita belum paham lagi . Konsep benda tak semua kita paham , konsep keilmuan banyak lagi tak paham . Konsep ketuhanan banyak yang tak paham . Bahkan konsep2 kata2 hikmat dan bidalan2 juga serupa . Sebutkan saja , banyak yang kita tak paham .
Kerana tak memahami konsep2 dalam hidup jadikan kita tak mampu melawan nafsu dalam diri . Kita tak kalut sangat kerana negeri kita tak dalam suasana perang , kita tak kebuluran , kita tak diserang oleh bencana alam , bencana gunung berapi . Bila tak ada kepahaman hidup , kebodohan memamah segala sistem hidup . Sistem hidup jadi bercelaru . Beribu wajah tersumbat di penjara , di pusat2 serenti . Menjadi mendung sepanjang zaman . Belum menerima lagi titik-titik hujan untuk membasuh suci segala kekotoran yang bergelumang dalam masyarakat .
Entah bila , kita belum paham , bukan senang nak paham .Kejahilan adalah racun dalam kehidupan .
Kejahilan membawa zulumat dalam hidup . Tidak ada penyuluh memimpin diri .
Zulumat juga di akhirat. Hanya Al-Quran yang dapat membimbing kita .
Al-Quran memberi cahaya . Menerangi , menyerlah .

No comments: