Friday, July 20, 2007

CUTI SEKOLAH @ HARI KENDURI

Bila saja sekolah bercuti dah pun mula ada kenduri . Masing2 nak buat awal . Hari mula bercuti sekolah bertindih-bertindan kenduri sana sini . Yang nak makan, perut yang satu . Macam mana nak sumbat , perut bukan besar mana sangat . Lagi pun banyak orang berpenyakit . Darah tinggi lah , kencing manis lah dan berbagai2 lah . Mana nak boleh makan banyak , maklumlah orang berpenyakit . Aku pun ada darah tinggi . Kena kontrol nafsu makan . Aku makan sikit di rumah yang pertama . Yang lain pi tak makan , ambik syarat saja . Cuma boleh jumpa kekawan lama di rumah kenduri . Itupun kalau ada rezeki berjumpa dengan depa . Lepas bersalam dengan tuanrumah kenduri , pi pula ke rumah lain . Kalau dah tak larat , balik terus ke rumah . Rumah kenduri yang lain batalkan saja . Jangan paksa diri .

Esok dan esoknya pun ada lagi kenduri . Kalau larat pi , kalau tidak tok sah . Jenoh sungguh kenduri . Begitu lah setiap kali cuti sekolah . Jenoh kayoh kaki pi sana , pi sini . Yang makan tak berpantang mudah dihinggapi penyakit . Tiap hari makan daging . Aduuuh !!! Malangnya nasib kalau tak pandai mentadbir tabiat makan .

Buat kenduri tu baguih . Lebih2 lagi menjamu orang-orang miskin . Jiran tetangga . Kalau ada duit banyak , sedekahkan kat mesjid2 . Maksud aku berderma . Derma kat sekolah agama , sekolah tahfiz-al-quran , rumah anak yatim . Itulah cara berkenduri dengan lebih baik . Cara tu boleh membangunkan masyarakat . Masyarakat perlu dididik ke arah itu . Itu yang wajarnya . Jangan kenduri untuk seronok2 saja , untuk menunjuk2 saja . Buat yang patut sudah lah . Yang terbaik ialah yang sederhana . Bila buat besar2an bercampor pula dengan perkara2 yang laqhoo . Kerja berat , pahala ringan . Kekadang tak dak pahala langsung .

Yang paling ditakuti ialah pembaziran . Berkawan dengan syaitan la kita ............. Nauzubillah . Biar sederhana , biar ikhlas . Apa guna bertungkus-lumus berbulan untuk kenduri yang sehari ? Aku pun tak tau nak pikiaq pasai masyarakat kita hari ini .Kita perlu seorang pemimpin yang cukup berwibawa untuk memimpin masyarakat kita ke arah kesempurnaan dalam semua segi . Aku pikiaq cukup susah nak cari pemimpin yang cukup beramanah dengan Allah . Banyaknya di bawah par . Boleh cari berlori2 . Susah nak cari jenis Al-Ghazali , jenis Al-Shafie .

Jom kita pi cari !!!
JOM KITA PI CARI !!!



No comments: