Saturday, July 21, 2007

BIAR MATI DALAM IMAN

Juma'at ialah raja segala hari . Banyak barakah di dalamnya . Kepada sesiapa yang pandai , kesempatan pada hari Juma'at di susun dan dipenuhi dengan segala aktiviti keagamaan . Yang tak pandai dan kekadang tak tau langsung buat dek saja . Malangnya tiba apabila di kalutkan dengan segala kemungkaran . Wa ia zubillah .
Tak terhinggakan beruntung kepada orang Islam apabila mati pada hari Juma'at . Azab kubur di ringankan . Buatlah pengecam , seseorang yang mati pada hari Juma'at tu ada beberapa kebaikan yang menantinya di akhirat . Tapi kalau bukan Islam ,mati hari apa pun sama saja . Jangan kata mati , hidupnya pun tak bermanfaat . Oleh itu gunakanlah sebaik2nya hidup ini supaya tak kerugian di akhirat . Hassanah di dunia , hassanah di akhirat .
Kekawan ku yang baik2 banyak meninggal di hari Juma'at . Kebanyakan orang2 alim banyak meninggal pada hari isnin , itu keistemewaan pada mereka . Aku pun pernah diceritakan oleh guru ku begitu , tapi aku dah lupa keistemewaannya . Aku pasrah pada Allah bilakah hari matiku . Walau bagaimanapun biarlah aku mati dalam iman .
Kita manusia adalah makhluk yang paling unik dan cukup menarik hati . Tapi ada orang tak tertarik dengan manusia , mereka lebih tertarik pada binatang liar , tumbuh2an dan lain2nya , sehingga umurnya dihabiskan untuk tujuan itu saja . Biasa la makhluk tertarik pada makhluk lain , tapi jangan lah lupa kita manusia , hayatilah ke mana manusia akan tuju di akhir usia nanti .
Kata alim ulamak di dunia ini ada 18 ribu makhluk ciptaan Allah . Tapi manusia lah sebaik-baik makhluknya . Darjat kita melebihi darjat maklikat . Hanya manusia hidup dalam berkebudayaan . Manusia akan hidup terus hingga ke akhirat . Di kurun akhirat hidup kita abadan-abada . Dua kali kita dalam keadaan mati dan dua kali kita dihidupkan. Benih kita di tulang sulbi Nabi Adam Alaisalam dalam keadaan mati . Kemudian kita dihidupkan ke dunia yang fana ini . Kita di matikan sekali lagi , selepas diberi masa tertentu hidup di dunia ini . Kemudian di dalam kubur kita dihidupkan kembali , untuk menerima balasan .Balasannya kalau baik di dunia,baiklah di akhirat.
Mati sangat digeruni oleh manusia yang tidak mengenali hakikat mati . Tapi sebaliknya kita tidak khuatir dan tak gelisah apabila mati , sebab kita memahami peristiwa2 yang akan menyusul selepas mati. Kita dapat menteramkan hati akan apa2 yang mungkin terjadi . Amal makruf dan nahi mungkar yang kita jalani dalam hidup ini , menemani maut tanpa resah gelisah..
Kita cukup pasti dengan pembalasan di akhirat . Oleh itu kita selalu bersikap menentang kezaliman . kita tentang kezaliman dengan kuasa kita , dengan tangan kita dan paling tidak dengan lidah kita ,ataupun kita bencikan di dalam hati kita.
Buatlah baik semaksima mungkin , buat jahat dijauhi , adakan sangka baik terhadap Allah . Dekatilah Al-quran dan Al-hadiths .
Doakan sukses di dunia/akhirat .....AMIN

No comments: