Saturday, July 21, 2007

MIMPI KEDAMAIAN KINI & SETERUSNYA

Setiap insan yang hidup di dunia ini selalunya mau hidup damai . Jarang kita jumpai manusia yang suka pada keganasan , sekaligus gembira bila ada ganas sana , ada ganas di sini . Tapi manusia jenis ini ujud . Sejak dulu hingga ke kini jenis ini tetap ujud . Malah apabila dunia dah maju kita dapat rasai keganasan ini menular begitu cepat sekali . Setiap hari ada saja berita keganasan , bermula dari keganasan rumahtangga hinggalah sampai ke peringkat global , sehingga sanggup berperang dan membunuh sesama manusia . Beribu -ribu yang tak berdosa termasuk kanak-kanak dan orang awam terkorban dan mati katak . Mereka sadis . Sifat sadis tidak ada kasihan belas dalam diri . Mereka gembira membuat keaniayaan . Bila buat naya kat orang mereka akan merasa puas , dan mereka akan merayakan kepuasan mereka . Sedih tak timbul dalam diri mereka . Sesal tak timbul dalam diri mereka . Tapi mereka gembira melihat keadaan kedamaian itu hilang sama sekali .
Sedih kekadangnya melihat isteri yang dulu mereka sayangi di belasah sehingga hilang akal . Anak2 kecil pula di dera seolah2 mereka tidak ada perasaan . Seolah2 ...seolah...seolah , entah tak tau apa yang nak ku tuliskan di sini . Manusia yang telah hilang kemanusiaannya . Binatang pun ada belas kasihan . Kebinatangan menguasai kemanusiaan .
Manusia perlu pandai mengawal pemikiran dan kehendak diri . Pemikiran harus optimistik . Begitu juga kehendak harus optimistik . Janakan kedua2nya sepositif mungkin . Alirkan kedua2nya melalui sungai2 surga . Andainya tidak ia akan hanyut dalam sungai api neraka.....Nauzubillah .
Setiap hari ku impikan kedamaian , kerana ku tahu tidak ada MATI di akhirat .
There is no death hereafter.

No comments: