Saturday, July 21, 2007

UBI KAYU

Khinzir cukup gemar ubi kayu . Sekarang susah benar nak tanam ubi kayu , kerana khinzir . Kecuali dibuat pagar zinc . Pagar chain-link tak akan menjamin ubi kayu selamat . Ubi kayu mudah ditanam , tapi oleh kerana khinzir , semua kerja jadi susah . Khinzir MENGGEGAR sekarang ni . Projek tanaman semula terbengkalai kalau tidakdi jaga dengan rapi . kampong melayu menjadi sasaran khinzir . Kelmarin aku hampir2 berlaga dengan khinzir melintasi jalanraya . khinzir betol.

Seorang kawan ku yang kami gelar 'ubi kayu' dah lama meninggal.Entah apa dia digelar sebegitu aku tak tahu , mungkin ada kaitan dengan ubi kayu . Itu sudah pasti . Kalau dia masih hidup susah dia dibuatnya . Lebih-lebih lagi kalau khinzir tau dia 'ubi kayu' .

Daun ubi kayu boleh dibuat ulam dan dimasak buat sayur dan buat gado-gado . Isinya sudah memang maklum , boleh di pelbagaikan menu . Tapi yang paling aku gemar ialah bengkang ubi kayu . Juga sedap dibuat lepat . Gulai lemak campur udang kering dan cili padi menggamitkan selera . Orang jawa minat membuat tapai . Satu lagi yang orang jarang2 buat ialah keropok ubi kayu . Baru-baru ni aku dapat membeli keropok ubi kayu semasa aku singgah di perhentian PLUS di Sungai Perak . Masa tu aku dalam perjalanan ke UPM Serdang . Habis ku beli di gerai jualannya . Dan habis ku makan bersama anak isteri di dalam kereta , walaupun perjalanan ku baru saja sampai dekat Rawang , Selangor .

Orang tua2 dulu sangat menyanjungi sifat ubi . Kata mereka diam2 ubi berisi .
Berbeza dengan kita.Kalau dok tidoq diam2 saja , tak berisilah isteri kita .

No comments: