Saturday, July 21, 2007

CARING , LOVING , WRESTLING

Dunia bukan saja dah tua , tapi dah berusang . Sebagai panggung bersandiwara , segala alat perkakasnya dah diserang oleh pelbagaian kerosakan . Tiangnya sudah tentu diserang anai-anai dan menunggu masa saja untuk tersungkur runtuh . Sekaligus semua akan berkecai .
Teringat aku kat lagu nyanyian R.Azmi . Liriknya berbunyi begini lebih -kurang : Dunia sekarang sudah terbalik , pemudi berbaju jarang , pemuda berbaju batik . Jadi di tahun 50an pun sudah terbalik , apa halnya dunia sekarang ini ? 2007 , dunia tanpa sempadan . Teknologi pun sangat tinggi . Handset ada dalam setiap kocek . Boleh berinteraksi dengan sesapa saja . Boleh bermesej dalam sekelip mata saja . Dulu terpaksa menulis surat , dipos , dan seminggu lebih baru sampai ke tangan penerima . Dan jawapannya tunggu pula minggu depan atau seterusnya. Semuanya bergerak perlahan . Sekarang serba-cepat . Ada motorsikal , boleh kesana kesini dengan mudah . Dulu jangankan bermotor , berbasikal pun jarang2 yang ada . Majoriti berkaki-dua . Kenderaan penuh jalanraya , dulu tunggu 3 jam belum ada lagi kenderaan yang lalu . Kekadang lengang sepanjang hari. Tak payah pihak polis buat ops-sikap , tak dak speed-trap , tak dak saman menyaman . Tak dak kematian di jalanraya beratus2 orang dalam sehari .
Dengan teknologi yang semakin canggih , manusia moden juga turut canggih . Yang muda2 berasmara dengan mengunakan hujung-jari saja . Masing2 caring , masing2 loving , kemudiannya berwrestling . Masyaallah . Bila dah terlanjur anak dibuang saja di tangga2 surau dan mesjid supaya mudah di kutip orang . Yang dahsyat lagi dibuang sebagai sampah untuk digonggong oleh anjing2 liar . Astaqfirullah ........nauzubillah.
Dulu ada juga pemuda2 yang nakal , tapi taklah sehebat kini . Meragut tas2 tangan bukan saja di tempat yang sulit , tapi di depan kelayak ramai . Merempit menjadi kegilaan terbaru . ......aduuuuh,aduuuh hebatnya mereka . Boleh buat pertunjukan khas untuk mengutip dana untuk rumah2 PPRT .
Dulu pemudi bertudung kemas , sekurang2nya berpakaian baju kurung . Pakaian mereka taklah ketat dan taklah singkat . ....tapi kini aduuh-aduuh seksinya mereka . Ketatnya , boleh nampak bentuk buah-dada dan punggung mereka . Berulas-ulas nampaknya , menonjol-nonjol . Mata lelaki pun terbeliak luas . Cuma iman yang tinggi dapat menangkis jolokan sinar2 iblis ke mata mereka . Ada pula yang pakai yang singkat , wah wah boleh nampak ke pangkal paha , oh mak aku dah nak kawin . Tak upaya aku nak kontrol nafsuku . Benda ku hidup mak , benda ku hidup mak .
Aku bimbang hidup di zaman maju , aku bimbang pada cucu ku . Kerana bila lebih maju , lebihlah dugaannya , lebihlah hebatnya masyarakat , masyarakat akan puja madiyyah . masyarakat akan hanyut dalam kelazatan dunia , hilang nikmat akhirat .
Ke mana akan ku pergi . Di sini tak sesuai lagi . Aku tak di ajar meminta mati . Halangilah segala mungkar , halangi segala trajedi ngeri . Ikut suruhan nabi : Kerkahlah dengan geraham , jangan tinggal sekali-kali dua benda ini , sunnahku dan Al-quran .
BEKERJALAH SEOLAH KAMU AKAN HIDUP SERIBU TAHUN LAGI , BERAMALLAH SEOLAH KAMU AKAN MATI DI BESOK PAGI .

1 comment:

Anonymous said...

I blog frequently and I genuinely appreciate your information.
Your article has really peaked my interest. I will take a note of your blog and keep checking for new details about once a week.

I opted in for your RSS feed as well.

my weblog: hack de castleville